woensdag 18 april 2012

Beeldende Vorming 4



Dit schilderij komt uit de moderne tijd.
Het is een schilderij, dus een 2D beeld.

Beeldaspecten
Licht; In dit schilderij zien wij diffuus licht (het licht is verspreid, je kan niet goed zien waar het vandaan komt).
Ruimte; Het is een zijaanzicht. We zien de olifant vanaf de zijkant. Er is geen afsnijding. Het is 2D, er zit een lengte en een breedte in. Het is niet ruimtelijk. Volume; de olifant neemt het grootste deel van het schilderij in beslag.
Lijn; Er is een dikke lijn die het oor van de olifant onderscheid van de rest van het lichaam. Voor de rest zijn er niet echt duidelijke lijnen
Vorm; het beeldvlak is het doek, daar bevindt de olifant zich op. het heeft niet echt een lijn als omtrek, maar je kan zien dat het een olifant is door het contour. Restvorm; we zien tussen de poten door gewoon het witte doek, er zijn voor de rest geen objecten te zien op het schilderij. Geen beweging suggererend; statisch. Het uiterlijke gedaante heeft een vorm van een olifant.
Kleur; Geen aardkleuren. We zien bij de rug en de neus dat er kleuren over elkaar heen zijn gegaan en in elkaar zijn vervaagd, dit noemen we bloeden. Als je vanaf de poten naar boven gaat, zie je dat de kleuren steeds helderder worden. Er is veel kleur gebruikt in dit schilderij. Veel verfvlekken door elkaar. Dat maken dit samen tot een kleurrijk geheel. Er zijn veel kleuren gebruikt. De kleuren op het lichaam van de olifant zijn veel zuivere kleuren. Optische kleurmenging is er. Je ziet dat bij de poten van de olifant (Stippen en beetje gele kleur bij groen van de poten). De primaire kleuren rood, groen en blauw zitten in het schilderij. De secundaire kleuren zitten er ook alledrie in. De tertiaire kleuren zitten er ook in, dat is weer een menging met donker en licht. Er zijn een aantal paarse tinten op de rug van de olifant.
Compositie; De olifant neemt het grootste deel van het vlak in, hij past er precies in. Als de olifant groter was geweest, had hij er niet in gepast. Het is het enige geschilderde voorwerp. Er is niet echt een ordening van kleur op de olifant, want de kleuren zijn allemaal een beetje door elkaar geschilderd.
Textuur; we zien de verfspatten duidelijk (factuur). Je kan zien dat de schilder het er opgekwakt heeft. Het is duidelijk te zien dat het geschilderd is op een doek (stofuitdrukking)

Vragen
Startvraag; Wat valt je het allereerst op als je hiernaar kijkt?
Onderzoeksvraag; Er zijn veel kleuren op dit beeld, hoe zijn die erop gemaakt?
Analysevraag; Waarom denk je dat de schilder zoveel kleuren heeft gebruikt?
Speculatieve vraag; Stel je zou alle kleurspatten weglaten, wat zou je dan van dit schilderij vinden?
Oordeel vraag; Waarom zou je dit schilderij wel of niet willen hebben?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten